Föräldrar överens: ”Det har nog blivit lite för slappt”

TRYGGA. ”De flesta föräldrar gör nog vad de kan för att deras barn ska må bra, menar Jawed och Zarifa Nourzai, med barnen Ares, 10, Atal, 5 och Sara, 15. (till vänster) ”Hemma skulle vi nog behöva ha lite mer regler”, säger Martin och Lotta, med dot…

TRYGGA. ”De flesta föräldrar gör nog vad de kan för att deras barn ska må bra, menar Jawed och Zarifa Nourzai, med barnen Ares, 10, Atal, 5 och Sara, 15. (till vänster) ”Hemma skulle vi nog behöva ha lite mer regler”, säger Martin och Lotta, med dottern Jori, 9 år (till höger). Foto: Petter Beckman

Hur ska föräldrar kunna stötta barnen om de inte får veta vilka läxor de har? ”Skolan borde ställa högre krav, men också kommunicera bättre”, tycker pappan Jawed Nourzai. Paret Lotta och Martin medger lite motvilligt att regler är bra.

När Sara Nourzai, 15, beskriver sin kommunala skola i Bredäng där hon gått i snart tio år låter det som en dröm av ordning och trygghet.

– Lärarna har alltid varit tydliga med vilket beteende som är ok och var gränserna går. Ända sedan lågstadiet har klassen fått belöningar om vi sköter oss. Det gör att vi håller ordning själva. Och vi hjälper varandra så att alla ska må bra, säger Sara.

Hennes pappa Jawed, uppvuxen i en läkarfamilj i Kabul, jobbar som plåtslagare på en bilverkstad i södra Stockholm. Mamma Zarifa, också från Kabul, är undersköterska i hemtjänsten.

Karate och fiol

De bjuder på te hemma i radhuset i Bredäng och utstrålar en stilla stolthet över sitt föräldraskap.

Det går bra för barnen i skolan. På fritiden spelar de basket, tränar karate och hinner dessutom med musiklektioner i fiol och cello.

Jawed Nourzai tycker att föräldrarna i området generellt tar ansvar och drar åt samma håll som skolan. Att familjer har olika regler hemma ser han inte som något problem alls.

– Alla barn är ju olika och föräldrarna måste själva få bestämma vad som blir bäst. Nästan alla gör så bra de kan, säger han.

Men kraven från skolans sida, både på elever och föräldrar, borde ändå kunna vara högre, tycker Jawed Nourzai. Och det kräver att skolan kommunicerar tydligare, menar han:

– Idag bestämmer barnen själva om de vill göra läxorna eller gå till läxhjälpen som ordnas efter skolan. Om lärarna var strängare skulle det öka motivationen. Och föräldrarna borde få veta direkt om barnet behöver extra stöd.

Läs artikeln HÄR

Jawed_familj_soffan_lättare.jpg
Storymark Storymark