Svt:s satsning “Sverige möts” får en träfflokal i Stockholm

Nu i veckan lanserade Sveriges Television sin nya, ambitiösa satsning Sverige möts, med mål som ligger väldigt nära #EttSthlms egna – att människor ska börja prata med varann över åsiktsgränserna.

– Det är spännande att fler nu drar åt samma håll, säger Petter Beckman på #EttSthlm.

Programdirektören Jan Helin presenterar satsningen Sverige möts. Skärmdump från Svt:s hemsida

Programdirektören Jan Helin presenterar satsningen Sverige möts. Skärmdump från Svt:s hemsida

“Hur länge sedan var det du pratade med någon som inte tycker som du?”

Med den frågan drog Svt i måndags igång satsningen “Sverige möts”, som har målet att människor med motsatta åsikter ska träffas och prata.

– Sociala mediers teknologi och effektsökande influencers gör att debattfrågor lätt drivs upp i känslobaserade tonlägen, där ytterligheter exponeras på ett sätt som många människor inte känner igen sig i, konstaterar programdirektören Jan Helin i en intervju på Svt:s hemsida.

– I verkligheten befinner sig de flesta någonstans med åsikter mellan ytterligheterna och vill prata om saken, säger Jan Helin.

Svt har låtit undersökningsföretaget Novus sortera fram ett antal frågor där det finns särskilt skarpa åsiktsskillnader. Frågorna Svt valt att fokusera på handlar om tiggeri, flyktingmottagning, köttätande, bensinpriser och skatter.

Den som vill vara med i projektet klickar i en snabb enkät kring de sju frågorna – därefter kopplas man ihop med någon annan i närområdet som har svarat på motsatt sätt, som man erbjuds att möta ansikte mot ansikte vid ett uppstyrt event.

Projektet kommer också att backas upp av journalistik som ska ge olika perspektiv på de aktuella ämnena.

“Sverige möts” har därmed stora likheter med DirektPress projekt #EttSthlm. Petter Beckman, projektledare för #EttSthlm, kommenterar:

– Jag har följt de tyska pilotprojekten med stort intresse och även haft en dialog med Svt under våren, så vi har känt till varandras planer. Jag tycker det är jättespännande att det här nu ska testas i Sverige.

Blir ni konkurrenter om samma idé nu?

– Projekten har samma utgångspunkt och Svt har förstås större resurser än vi. Men de lägger sitt fokus i huvudsak på andra ställen i landet medan vi koncentrerar oss helt på Stockholm. Vi kommer att jobba aktivt med Stockholmspubliken under hela hösten med våra tunnelbanesäten, samtalsbussar och flera events på plats.

– Så på det sättet kompletterar vi varandra. I bästa fall kan vi få draghjälp av den uppmärksamhet som Svt skapar, säger Petter Beckman.

Ett annat snarlikt projekt, som #EttSthlm i förra veckan inledde ett samarbete med, är chattsajten Sverigepratar (se artikel om detta), som drivs av folkbildningsrörelsen. Även där får deltagaren kryssa i olika påståenden för att sedan paras ihop med en meningsmotståndare.

– Skillnaden är att man hos oss möts i ett slutet chattrum helt anonymt. Svt-satsningen är bra den också. Det behövs fler samtal mellan människor som tycker olika där man lyssnar på varandra och respekterar varandra, säger Jonas Torpe Joelson, projektledare för Sverigepratar.

Läs mer: Sverige pratar på Svt men pratar redan genom folkbildningen

ETTSTHLM:s REDAKTION

 

Fakta: Sverige Möts

Sverige möts bygger en modell – My country talks – som utvecklades av tyska Die Zeit för tre år sedan med programmeringshjälp från Google. Över 16 000 människor har mötts genom den här metoden bara i Tyskland.

Ett antal andra europeiska länder – däribland Norge och Danmark – har också provat modellen, där människor kopplats samman genom programvaran som har kallats ett “politiskt tinder”

“I dag pratar många av oss kanske mest med likasinnade. Men via Sverige möts matchas du ihop med en person som inte alls tycker som du”, skriver Svt i sin presentation.

Möten mellan de personer som matchas ihop kommer att hållas den 23 november på åtta platser i Sverige, bland annat i Stockholm. Var det eventet ska hållas är ännu inte bestämt.

Storymark Storymark