Vinnande lösningar: så minskar vi uppdelningen inom skolan

Ett slags “Tinder för skolor” där elever från olika delar av stan får lära känna varandra. Para ihop nyblivna gymnasister med olika bakgrund genom en spel-app för att bryta de sociala bubblorna. När idétävlingen TänkOm! på Södertörns högskola avgjordes förra veckan hämtade många inspirationen från #EttSthlms skolprojekt.

“Mer spel och mindre pekpinnar!” Studenterna Fahir Pepelar och Beatrice Söderlund presenterade sitt förslag Friendzone som kom på andra plats i tävlingen TänkOm. Foto: Sanna Volny

“Mer spel och mindre pekpinnar!” Studenterna Fahir Pepelar och Beatrice Söderlund presenterade sitt förslag Friendzone som kom på andra plats i tävlingen TänkOm. Foto: Sanna Volny

– Gymnasieskolorna i Stockholm står inför stora utmaningar och det krävs ett nytänkande för att motverka skolsegregationen. Vi vill ha mer spel och mindre pekpinnar!

När studenterna Beatrice Söderlund och Fahir Pepelar presenterade sitt tävlingsbidrag Friendzone – ett socialt spel i gymnasiemiljö – tog de avstamp i problemet med vi-och-dom-uppdelningar inom skolan som #EttSthlm har jobbat med under hösten och vintern.

Juryn: Fredrik Söderquist, Ellen Ahlgren Andersson, Petter Beckman, Sophie Landwehr Sydow och Hannes Eder. Foto: Sanna Volny

Juryn: Fredrik Söderquist, Ellen Ahlgren Andersson, Petter Beckman, Sophie Landwehr Sydow och Hannes Eder. Foto: Sanna Volny

Årets upplaga av TänkOm! – en idé- och designtävling för IT, Medier & design och Journalistik & Multimedia på Södertörns högskola – hade temat hållbar utveckling och segregation inom Stockholm.

Inte okej

EttSthlms projektledare Petter Beckman bjöds in att kicka igång tävlingen med en inspirationsföreläsning och satt även med i juryn när vinnarna korades på fredagen.

Flera av grupperna tog sig an skoltemat.

– Andelen elever med utländsk bakgrund i Stockholms stads skolor skiljer sig från 98 procent till 4 procent. Det ser likadant ut i resten av länet. Hur ska ungdomar gå in i vuxenlivet med en schysst syn på jämställdhet och inkludering om de helt saknar kunskap om andra elevers uppväxt, undrade Elin Wahlgren från gruppen Unication som var först ut på plan.

Unication-laget vann inte, men var glada ändå. Bild från gruppens presentationsvideo.

Unication-laget vann inte, men var glada ändå. Bild från gruppens presentationsvideo.

Unication-förslaget presenterades som ett “Tinder för skolor”, där skolklasser från olika delar av Stockholm kopplas samman utifrån gemensamma intressen för att sticka hål på de fördomar de kan ha om varandra.

“Drömmar - inte rädslor”

Digitala brevvänner. Illustration: Hej Kompis

Digitala brevvänner. Illustration: Hej Kompis

– När elever ser vänner i alla delar av Stockholm försvinner känslan av utanförskap. Framtiden ska formas av drömmar, inte av rädslor, slog gruppen fast.

Segern togs dock hem av en annan grupp med en liknande idé – en lösning kallad “Hej Kompis” där elever i årskurs tre får en digital brevvän i en annan skola och sen får i uppgift att dela videoklipp med varandra utifrån olika teman i vardagslivet, hur det ser ut hemma, vad man har för aktiviteter.

Vinnarlaget med lösningen Hej Kompis. Foto: Sanna Volny

Vinnarlaget med lösningen Hej Kompis. Foto: Sanna Volny

– Det kan till exempel vara en skola i Lidingö som möter en skola i Rinkeby. Det skapar förståelse för hur olika kulturer och olika slags vardag ser ut, så att sådana skillnader normaliseras och inte blir något okänt, förklarade Sofie Anglerfjord från vinnargruppen.

Oväntad vänskap

Som #EttSthlm tidigare har skrivit om delar elever ofta upp sig i tydliga etniska bubblor när de kommer upp på gymnasiet.

Laget Lucky #7 kom tvåa med sitt förslag Friendzone, en spel-app där nyblivna elever på stora gymnasieskolor paras ihop tvärs över socialgrupps- och kulturgränser, för att lösa utmaningar tillsammans i skolkorridorerna.

“Let’s get Friendzoned”. I förslaget får elever som annars inte skulle ha träffats lösa roliga utmaningar ihop. Illustration: Lucky #7

“Let’s get Friendzoned”. I förslaget får elever som annars inte skulle ha träffats lösa roliga utmaningar ihop. Illustration: Lucky #7

– Appen är platsbaserad, man kan bara göra det i skolan och bara tillsammans. Man levlar och får mer poäng när man löst ett uppdrag, man får nya uppdrag och låser upp nya delar av skolan. Grejen är att det kan skapa en oväntad vänskap, sa Fahir Pepelar under presentationen.

PETTER BECKMAN

För presentation av alla tävlingsbidragen se denna film.

Läs hela artikelserien “Kulturkrock i skolan” här.

Storymark Storymark